czwartek, 28 czerwca 2012

Ciasto Ucierane Z Truskawkami/Owocami Oraz Kruszonką I Pianką








Opis: Przy tym cieście nauczyłam się cierpliwości do ciast ucieranych i choć ja użyłam miksera, podziwiam kucharki, które posługują się ręcznym wałkiem do babki.
Po raz pierwszy, gdy spróbowałam tego ciasta, bardzo mi zasmakowało. Chyba najbardziej ze wszystkich ucieranych ciast, jakie jadłam, dlatego musiałam zdobyć ten przepis. Gdy w końcu nadszedł sezon na truskawki, odświeżyłam przepis, który czekał na to ok. 1. roku. 
Ciasto wyszło pysznie, a jego największą zaletą jest to, że na drugi i trzeci dzień smakuje tak samo smacznie. W razie braku czasu, możemy z czystym sumieniem upiec ciasto dzień wcześniej i w dalszym ciągu będzie miało lekko zbitą konsystencję jak przystało na ciasto ucierane, ale w tym wszystkim będzie lekko mokre i miękkie. Pod piaskową kruszonką kryje się pianka. Osobiście pomyliłam kolejność, gdyż pianka powinna znajdować się pod owocami, ale w ten sposób również było pysznie. No, może pianka wyszłaby wyższa, gdybym położyła owoce pod nią, a nie na nią, ale o tym już przekonam się razem następnym razem. Piankę możemy również przygotować według swoich upodobań. Otóż pianka może być kisielowa lub budyniowa. Ja użyłam do ciasta truskawek, bo z nimi najbardziej smakuje mi to ciasto, więc pianką w moim wykonaniu przybliża do tego smaku, ponieważ użyłam kisielu truskawkowego. Możemy również użyć każdego innego kisielu lub budyniu. Wybór należy do nas.
Polecam szczerze.


Pochodzenie: przepis dostałam od teściowej



Ilość: blaszka o wym. 32/23 cm





Składniki Na Ciasto:
  • 1 kostka masła/margaryny (250 g)
  • 0,5 szkl. cukru kryształu
  • 1 cukier waniliowy
  • 2 duże jajka i 3 duże żółtka lub 3 średnie jajka i 3 średnie żółtka
  • 4 pełne łyżki gęstej śmietany (może być kwaśna)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 czubate szkl. mąki



Składniki Pozostałe: 
  • owoce (u mnie truskawki; na blaszkę o wyżej podanych wymiarach wystarczyło mi 300 g; przy użyciu owoców z pestkami,waga danych owoców powinna być większa)



Składniki Na Piankę:
  • pozostałe białka 
  • 0,5 szkl. cukru kryształu
  • 1 kisiel lub budyń o wybranym smaku (na 0,5 l płynu )



 Składniki Na Kruszonkę:
  • 80 g miękkiego masła/margaryny
  • 2 pełne łyżki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 4 pełne łyżki mąki pszennej
  • 4 pełne łyżki mąki ziemniaczanej



Przygotowanie Ciasta:
  1. Formę do pieczenia wyłożyć papierem do pieczenia.
  2. Masło utrzeć na gładką i puszystą konsystencję.
  3. Dodawać stopniowo cukier kryształ wraz z cukrem waniliowym, stale ucierając do momentu, kiedy cukier lekko się rozpuści.
  4. Dodać żółtka i ucierać 2-3 min. 
  5. Dodawać po jednym jajku i każde ucierać ok. 1 min.
  6. Dodać śmietanę i utrzeć dla połączenia się składników.
  7. Dodawać stopniowo przesianą mąkę wraz z proszkiem do pieczenia (na początek najlepiej dodać 1. szkl. i ucierać dla połączenia się składników, a następnie 2. szkl. mąki wraz z proszkiem do pieczenia i ucierać dla połączenia się składników).
  8. Wylać ciasto do formy i wyrównać. 
  9. Wyłożyć umyte, usunięte z szypułek, dobrze odsączone lub osuszone i pokrojone w połówki truskawki (inne owoce w mniej więcej takim samym rozmiarze).



Przygotowanie Pianki:
  1. W oddzielnej misce suchymi trzepakami ubić białka na sztywno.
  2. Dodać cukier.
  3. Ubijać, aż cukier się lekko rozpuści, a piana stanie się sztywna i lśniąca.
  4. Wsypać wybrany budyń lub kisiel.
  5. Ubić/Zmiksować, aby składniki połączyły się.
  6. Wyłożyć na owoce i wyrównać.



Przygotowanie Kruszonki:
  1. Włączyć piekarnik na 180*C.
  2. Do miski włożyć masło/margarynę w mniejszych kawałkach.
  3. Dodać cukier kryształ i cukier waniliowy.
  4. Dodać obie mąki.
  5. Składniki rozcierać w palcach do momentu powstania sypkiej kruszonki z małymi grudkami masła/margaryny.
  6. Kruszonkę równo rozsypać po powierzchni pianki.



Przygotowanie Końcowe:
  1. Ciasto włożyć do nagrzanego piekarnika.
  2. Piec 45-50 min. do tzw. suchego patyczka.
  3. Ciasto wyciągnąć z piekarnika po ok. 15 min. po upieczeniu.
  4. Ciasto ostudzić.
  5. Kroić po ostudzeniu.
 

10 komentarzy:

  1. Jako dziecko bardzo lubiłam takie ciasta :)

    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe! Lubię ciasta owocowe z kruszonką:)
    Piękne zdjęcia. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. prezentuje się znakomicie! nie wątpię, że smakuje jeszcze lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda cudownie, tak delikatnie, tak wakacyjnie... pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo apetycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda super, a jaki ma fajny kolorek żółciutki :).

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam sezonowe ciasta!

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny przepis, dobrze, że go znalazłam gdyz zrobię sobie dzisiaj.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...